Det slog mig att många av er kanske inte ens vet vad en optimistjolle är för något. Det är ganska lätt att fastna i sina egna tankar och inte förstå att det man gör är att prata för döva öron. Det är rätt skönt att komma till insikt med att det kan finnas ett behov av att förklara vad det egentligen är man gör, för att en vuxen man seglar optimistjolle hör helt klart inte till vanligheterna. Så därför är det verkligen på sin plats att göra något åt den eventuella okunskap som några av er sitter med. Här kommer därför en liten bakgrund till vad en optimistjolle är för något.

Segling – för barn
Historien bakom optimistjollen är faktiskt väldigt ung. Det var så sent som 1947 som Clark Mills designade denna båt i Florida. Han fick i uppdrag att designa en båt som skulle vara väldigt pålitlig, säker och sjöduglig och passa till barn, så att de själva kunde få lära sig att segla. Själva idén bakom jollen kommer från Sharpien, en konstruktion med väldigt många år på nacken men med en erkänt bra grundkonstruktion. Det fina med denna båt är att den inte kostar överdrivet mycket. När det producerades första gången kostade den inte mer än 50 dollar och idag kan du i Sverige få en bra båt för omkring 10 000 kronor. Inte så farligt mycket, med tanke på hur mycket andra båtar kostar.

Svenska optimister
Det tog ett litet tag innan den här båten fick genomslag i Sverige, men 1962 så grundades det svenska optimistförbundet, som 1965 blev ett av sju förbund som ingick i den internationella optimistorganisationen. Från början byggdes båtarna helt och hållet i trä, men det blev också vanligt med båtar gjorda i glasfiber, något som blev tillåtet att använda i tävling på 70-talet.

Och just tävlingar finns det gott om. Det tävlas världen över och det som är det riktigt fina med tävlingarna är att de utformas för att vara så jämna som möjligt, för att det helt enkelt ska ha att göra med hur skicklig seglaren är. Därför har det införts regler för mått på dessa båtar, och det har gjort att alla båtar ser i princip likadana ut. Det gör det lätt att hålla priserna på båtarna nere och samtidig konkurrensen på topp. Det är tävlande på det absolut mest ärliga sätt och det tilltalar mig mycket.

Att Sverige är ett av de länder som fallit för den här båttypen mest är ganska tydligt när man kolla på statistiken. Det är nämligen så att det idag finns omkring 300 000 optimistjollar i hela världen, och i Sverige är de fler är 24 000 registrerade. Det betyder att tio procent av alla existerande optimistjollar finns i vårt land, och säger ganska mycket eftersom att vi är ett litet land. Det är dessutom alldeles tydligt att vi är väldigt bra på det, även om det är så att det var några år sedan som vi hade framgångar i tävlingar. Dock är det fortfarande Sverige som kan säga att vi har flest VM-titlar av alla från VM-tävlingarna, och det kan vi vara stolta över! Här kan ni få se en film på denna vackra, lilla båt: https://www.youtube.com/watch?v=fvzLdtcxnA8

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *